Programy do połączeń zdalnych używane w pomocy informatycznej

co to jest helpdesk
Co to jest helpdesk?
10 sierpnia 2022
pogotowie komputerowe
Co to jest pogotowie komputerowe i czym różni się od helpdesku
25 sierpnia 2022
pomoc informatyczna

pomoc informatyczna

Programy do połączeń zdalnych są to jedne z najważniejszych narzędzi informatyka, który udziela pomocy informatycznej. Pozwalają na sterowanie komputerem klienta zza pomocą innego komputera podłączonego do internetu. Jakie są najpopularniejsze programy używane przy pracy online i jakie opcje oferują?

Teamviewer, czyli najpopularniejsze narzędzie pomocy informatyka

Jest to program niemieckiej firmy powstałej w roku 2005. Od tamtego momentu rozpoczęła rozwój technologii opartych o pracę w chmurze. Pozwala ona na zdalną obsługę klientów poprzez sieć, pomoc informatyczną oraz umożliwia wsparcie na poziomie globalnym, z dowolnego miejsca na ziemi. Aktualnie oprogramowanie umożliwia znacznie więcej:

  1. Pracę zdalną na dowolnym stanowisku.
  2. Pracę zdalną crossplatformową – połączenie zdalne można wykonać na różnego typu urządzeniach (np. telefon – komputer).
  3. Zdalne uruchamianie wyłączonych urządzeń poprzez sieć (funkcja dotyczy wyłącznie serwerów).
  4. Tryb prezentacji – za jego pomocą można wyłącznie oglądać, co drugi użytkownik ma na ekranie.
  5. Zdalne restartowanie kontrolowanych urządzeń.
  6. Komunikowanie się z użytkownikiem za pomocą czatu tekstowego lub czatu wideo.
  7. Tworzenie i stosowanie skryptów automatyzujących.
  8. Zamianę stron kontroli – można wymienić osobę sterującą i osobę otrzymującą pomoc. Jest to przydatna funkcja w specyficznych przypadkach.

Firma udostępnia oprogramowanie za darmo dla użytkowników indywidualnych. Dla innych firm TeamViewer oferuje płatną licencję komercyjną.

Anydesk – konkurencyjny produkt o zbliżonych parametrach.

Firma odpowiedzialna za ten produkt rozpoczęła swoją historię w 2012 roku, kiedy to trzech wspólników rozpoczęło pracę nad produktem szybkim i bezpiecznym w użytkowaniu. W 2014 roku nieznany inwestor wspomógł startup i tak narodziła się firma AnyDesk Software. Funkcjonalnością oprogramowanie nie różni się zbytnio od TeamViewera, a polityka firmy również jest podobna – program jest darmowy dla użytkowników indywidualnych, podczas gdy firmy mają przygotowywaną ofertę na licencję oprogramowania.

Google Chrome Remote Desktop – czyli prosta w obsłudze alternatywa.

Oprogramowanie wydane przez jedną z największych firm informatycznych na świecie jest prostym narzędziem umożliwiającym kontrolę zdalną na komputerze. Wyróżniającą cechą jest wykorzystanie autorskiego protokołu służącego do obsługi połączeń oraz wykorzystanie kodowania wideo VP8, które umożliwia wyświetlanie obrazu z wysoką wydajnością przy wykorzystaniu słabego łącza internetowego. Aby skorzystać z Google Chrome Desktop wystarczy przeglądarka internetowa Chrome i zainstalowana odpowiednia wtyczka, również oferowana przez firmę. Warto nadmienić, iż jest to rozwiązanie całkowicie darmowe, chociaż bez wielu funkcjonalności oferowanych przez komercyjne rozwiązania.

Konieczne środki ostrożności

Z racji, iż wymienione programy do łączności zdalnej są szeroko znane i popularne, internetowi przestępcy mogą podszywać się pod twórców legalnego oprogramowania i zachęcać do pobrania wirusa komputerowego udającego legalne oprogramowanie do łączności zdalnej. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji należy w pierwszej kolejności upewnić się, czy firma, z której usług użytkownik pragnie skorzystać jest autentyczna – najlepiej zweryfikować wpis poprzez na przykład wyszukiwarki CEiDG. Następnie należy sprawdzić, czy firma oferuje autorskie oprogramowanie do łączności zdalnej czy korzysta z rozwiązań szeroko znanych i dostępnych, jak np. tych opisanych we wcześniejszej części. W przypadku autorskich rozwiązań warto kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Ostatnim ważnym krokiem jest posiadanie aktywnego, zaktualizowanego i wartościowego oprogramowania antywirusowego, które w razie pobrania niebezpiecznego pliku podającego się za oprogramowanie do zdalnej pomocy informatycznej wykryje zagrożenie i je zneutralizuje.